Międzynarodowy Kongres Motoryzacyjny, który miał miejsce w kwietniu tego roku w Poznaniu, był okazją do dyskusji na temat zrównoważonego rozwoju motoryzacji w Europie i w Polsce. Podczas jego trwania, eksperci z tej dziedziny mogli wymienić się wiedzą na temat dyrektyw unijnych, mających wpłynąć na nowe oblicze współczesnej motoryzacji.

Polska staje przed koniecznością wprowadzania dyrektyw unijnych w zakresie motoryzacyjnym. To poważne wyzwanie, biorąc chociażby pod uwagę zakaz rejestracji nowych aut spalinowych. Co roku, od pięciu lat, podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich, spotykają się specjaliści z dziedziny motoryzacji, by przedyskutować nowe strategie, doświadczenia i projekty w tej dziedzinie, wprowadzane na terenie Europy. Przyświeca tym spotkaniom idea zrównoważonego transportu. Uczestnikami są przedstawiciele różnych gałęzi przemysłu, nie tylko motoryzacyjnego, ale również paliwowego czy energetycznego. Biorą w nich również udział osoby z administracji publicznej, organizacji branżowych, a także ze świata nauki. W przerwach mogą zrelaksować się sprawdzając wyniki rozgrywek sportowych, korzystając z promo kod Fortuna. Poruszając problemy motoryzacyjne współczesnej Europy, uczestnicy Kongresu zajmują się również polskim obszarem tej dziedziny. Za około 10 lat, w Europie będą obowiązywały surowe przepisy unijne, dotyczące emisji CO2 przez auta osobowe i lekkie samochody dostawcze. Auta spalinowe niebawem będą całkowicie wykluczone na terenie Unii. Konieczna będzie nowa strategia inwestycyjna, dlatego tak ważne jest wcześniejsze przygotowanie przemysłu motoryzacyjnego na nadchodzące zmiany.

Zmiany na drogach i w polskim przemyśle motoryzacyjnym

Przemysł motoryzacyjny w Polsce stanowi 10 procent polskiego PKB. To również ponad 21 procent całego eksportu przemysłu, z wartością ponad 15 mld dolarów, wzrastającą każdego roku. Dlatego przedstawiciele tej grupy przemysłowej liczą na dobre zmiany w zakresie cen energii. Ważny jest dla nich dostęp do surowców, sprawna sieć energetyczna, oparta między innymi na odnawialnych źródłach energii, ponieważ takie są aktualne i przyszłe wymogi unijne. Bazują one na inwestycjach w silniki z ograniczoną lub zerową emisją dwutlenku węgla. Jeśli Polska ma utrzymać swoją pozycję w Europie, musi inwestować w tego rodzaju rozwiązania. Potrzebne są jednak nowe regulacje prawne i współpraca w działaniu wielu gałęzi przemysłu a także administracji. Polska przechodzi transformację energetyczną i cyfrową. Dzięki temu mają szansę pojawić się nowe obszary zrównoważonego rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym. Nową drogę wyznaczają europejskie programy Green Deal i pakiet Fit for 55. Perspektywa dla Polski to pojazdy zeroemisyjne i elektromobilność. Dlatego konieczny jest rozwój infrastruktury, umożliwiającej sprawne zasilanie pojazdów. Niezbędne są również paliwa alternatywne dla ciężkiego transportu, co poprawi jakość powietrza i ograniczy zużycie paliw tradycyjnych.

Polska przygotowuje się do zmian związanych z wchodzącymi w życie dyrektywami unijnymi w zakresie motoryzacji. W działania wdrożone są różne gałęzie przemysłu, administracji i przedstawiciele środowisk naukowych.